Penulis tidak bertanggungjawab atas segala kesulitan yang timbul akibat daripada penggunaan sebarang bahan dalam blog ini. Sebarang maklumat yang tercatat dalam blog ini adalah hampir tepat pada tarikh penulisan tetapi mungkin berubah mengikut keadaan semasa.

Sekiranya ada sebarang pertanyaan yang berkaitan, sila tuliskan di ruangan komen atau e-melkan kepada penulis. Komen anonymous dibenarkan, tetapi anda digalakkan untuk meninggalkan komen dengan mendaftar masuk akaun Google atau Blogger masing-masing.

Sebarang komen yang tidak berpatutan atau difikirkan tidak sesuai akan dibuang selaras dengan Akta Keterangan (pindaan 2012) di mana pemilik blog bertanggungjawab terhadap segala komen yang disiarkan.

Pemilik rumah penginapan atau homestay juga dibenarkan tulis iklan di ruangan komen. Terima kasih. =)

Saturday, October 30, 2010

Just sharing: Tahniah2... BSN sudah maju... (^^,)

Tahniah2 kepada Bank Simpanan Nasional (BSN)... kalau nak tahu, BSN sekarang sudah ada internet banking service. Baru tadi sy perasan time nk cucuk duit yg tinggal RM28.96 tu (bila la elaun nk klua ni)... :P

Dulu orang anggap Bank Simpanan Nasional sebagai ketinggalan... ye la, dalam banyak2 bank, rasanya cuma BSN je yg xde internet banking... kalau Maybank ada Maybank2u... bank CIMB ada CIMBClick... Bank Islam pun ada (nama x ingat)... BSN?.. (haa... jawab sendiri)... tapi sekarang orang sudah x boleh gelakkan BSN sebab mereka juga sudah ada sistem perbankan internet ni...

"Perbankan Internet ialah sistem perbankan melalui internet yang membolehkan anda menguruskan hal kewangan anda dari rumah atau tempat kerja bahkan dari mana-mana sahaja di seluruh dunia."

Actually, bagi orang2 yg xde credit card and sangat3 jarang bershopping mcm sy ni, internet banking bukan la sesuatu yg penting. Tapi kemudahan sudah disediakan, apa salahnya kita daftar, ye tak?.. lagipun x kena bayar pun n kita dapat macam2 kemudahan bila sudah register ni...dan satu lagi kelebihan, kita boleh tau la bila elaun sudah keluar tanpa perlu buang duit nk outing gi BP tu... hoyeh2!! (^^,)

Jgn silap... ada internet banking tak bermakna kita tak perlu lagi pergi menghadap Encik ATM yang setia menunggu kita... kalau nak cucuk duit, kita tetap kena pergi berjumpa dengan Encik ATM atau cawangan BSN... ye la, takkan kita nak print sendiri pulak duit tu kn... kaya la den mcm tu... kuh3... tapi bila ada benda ni, sekurang-kurangnya kalau setakat nak buat funds transfer atau nak check balance dalam akaun tu, takyah la kita nak mengadap muka Encik ATM atau Abang CDM yang tak hensem tu... dh le BSN jauh, buat penat je, lagi2 kalau kena beratur panjang bersama2 abang2 bangla... 

ATM = Automatic Teller Machine
CDM = Cash Deposit Machine

Kalau nak register, ni ada cara2nya... 

Kelayakan:
- Pemegang akaun di BSN yg ada Kad ATM atau Kad Debit BSN (Matrix, Matrix-i, GIRO or GIRO-i).

- Umur 18 tahun dan ke atas.

Caranya...


Pergi ke mana-mana ATM atau CDM Bank Simpanan Nasional (jgn pergi bank lain pulak, xleh pakai MEPS ye).


Masukkan kad dan nombor pin.


Pilih perbankan SMS/Internet.


Pilih Daftar Perbankan Internet.


Pilih Pendaftaran Internet.


Nanti dy akan mintak nombor telefon.. Masukkan nombor telefon bimbit... jgn masukkan nombor talian tetap pulak cth 06-.... (xtau la pulak mcm mane kalau xde henset).


Pastu dy akan mintak nombor iPIN 6 digit... jangan menggelabah ye kawan2 (padahal sy pun gelabah td sebab x tahu nak dapat iPIN ni kat mana)... nombor iPIN ni takde kat mana2... nombor ni ikut suka hati korang la nak letak apa... tapi pastikan nombor ni korang senang ingat sebab nak guna time daftar online nanti...


**Jangan dedahkan nombor iPIN kepada sesiapa... kalau tidak, melayang la duit korang... padan muka... haha...


Bila sudah selesai, kat skrin akan tulis, "Pendaftaran Sudah Berjaya". Dan slip urusniaga seperti berikut akan keluar... tapi atas dasar keselamatan, iPIN tak akan dicetak atas slip urusniaga... pandai2 la korang ingat iPIN tu... jangan sampai terlupa sudahlah... huhu~

Ni la slipnya...

Dah sudah tu?... sila balik ke rumah anda dan connect la kepada internet ye... =)


Dah bukak internet, jangan la korang bukak facebook n apa jadah lain lg pulak... sila bukak www.mybsn.com.my

Kat atas sebelah kiri ada tulis Login to MyBSN. Sila tekan di situ tanpa segan silu ye... dy akan pergi kepada secure connection (https:)... akan keluar page mcm ni:

Kat sebelah kiri tu pilih First time Registration. Akan keluar Terms and Conditions (terma dan syarat) seperti berikut... kalau rajin2 baca la... but better kita baca sebelum kita mendaftar dengan sesuatu kn? =)


At first, button Accept tu takleh tekan... korang baca TAC tu sampai abis dulu, dh scroll sampai bawah, baru boleh tekan...

Pastu korang ikut la langkah2 yg dy suruh buat tu... nanti dy akan mintak nombor kad ATM, nombor iPIN dan nombor IC...

Nombor kad ATM = nombor panjang 12 digit yg tercatat di atas kad ATM korang, biasanya mula dengan 4207....... 
Nombor iPIN = nombor iPIN yg korang masukkan kat ATM tadi...
Nombor IC = nombor kad pengenalan la... haishh...

Tekan next, dy akan mintak username dan password untuk internet banking dan juga pilih gamba untuk authentication... ni korang buat la sendiri ye mcm korang daftar facebook tu...

Then, dh selesai... pastu korang login pakai username dan password tu, then ikut la langkah2 seterusnya... huhU~ =)


Satu lagi, perkhidmatan online banking ni cuma dari 7 pagi sampai 12 tengah malam je... kalau korang bukak lepas 12 malam atau sebelum 7 pagi, akan keluar page ni...




Ok... itu saje sekadar untuk info... =)

81 comments:

sab said...

if cimb pulak cm ne? huhu

Hazman Amini said...

CIMB?... x pasti sgt sebab x pernah bukak akaun tu... tapi apa yg penting, mesti ada akaun CIMB dulu dan mesti ada kad ATM... kalau nk buat online banking, first2 kena beli e-PIN kat ATM atau CDM, pastu guna untuk register online... rasanya semua bank sama je dengan BSN ni... cuma method masa register online tu je lain sikit... kalau CIMB, kena bukak kat www.cimbclicks.com.my untuk register... huhu~... =)

sab said...

wow.. pening =,=
huhu. xpe. akan di cuba. :)

Hazman Amini said...

x pening pun... smua bank sama je... cuma pergi ATM atau CDM (ikut bank), pastu buat iPIN/e-PIN... then register kat internet... huhu~... nnti try la... :)

Anis1_Gee...HooT said...

Klu dak bwh 18 thn blh buat kad x ATM??? n blh buat internet banking x????

I neeeed ur help..

Hazman Amini said...

Anis -

First skali, sorry lmbt reply.. agak bz skit kebelakangan ni.. =)

Berdasarkan pengalaman sy, budak bawah 18 tahun dah boleh bukak akaun BSN sendiri dan dah boleh ada kad ATM sendiri. Saya sendiri pun bukak akaun BSN sejak umur 16 tahun dan ada kad ATM sendiri.

Tapi untuk Internet banking ni pulak x pasti sangat macam mana. Kalau ikutkan dalam laman web Bank Simpanan Nasional (BSN) ni, cuma orang berumur atas 18 tahun je yang boleh buat. Tapi untuk lebih kepastian, Anis boleh try buat lepas apply kad ATM nanti..

Anyway, thanks sebab sudi baca blog sy.. =)

yatsyakirah said...

tumpang tanye , camne nak create password untuk internet banking bsn tu ekk ?
da try banyk kali dh x taleh..
boleh bagi contoh ?

Hazman Amini said...

Yatsyakirah -

password biasanya kena create masa kita register first time tu. Cuba ikut balik langkah2 dari mula:

1. Buat i-pin kat ATM atau CDM BSN (yang ni saya pasti awak dah buat).

2. Bukak www.mybsn.com.my.

3. Kat sebelah kiri website tu, pilih first time registration.

4. Nanti ada keluar Terms and Conditions. Scroll sampai bawah, tekan Accept pastu pilih next.

5.Akan keluar page yang mintak ATM Card Number, MyBSN iPIN, IC number semua tu. Isi yang berkaitan. Tekan next.

6. Keluar satu page yang mintak kita buat Username dan password. Masa ni la kita create username dan password kita tu.

Yang awak kata tak boleh create tu macam mana ye? Tak jumpa page yang nombor 6 tu ke, ataupun website tu tak terima password yang awak buat? =)

Unknown said...

kalu umur bawah 18 tahun boleh buatkad atm sendri

Anonymous said...

dah register dah MYBSN ni minggu lepas,tapi x pat pakai lah pulak..sistem tu cakap tak activate..tapi dah berjaya pun daftar hari tu...ermmmm pening kepala...help plizzz...

Hazman Amini said...

@Stella:
Boleh. Sebab saya pun buat pada umur 16 tahun. =)

@Anonymous:
Tak dapat pakai mcm mana tu ya? Tak boleh log in ke?

Anonymous said...

Yg tak activate tu kena call customer service untuk activate.sekian ;)

Hazman Amini said...

Tq -@Anonymous 17 June- sebab tolong menjawab persoalan. =)

sweet and beautiful collection said...

nak tnya masa call customer service tu dorang ada mintak tak no depan kad debit

Hazman Amini said...

@sweet and beautiful collection:
Kalau call untuk urusan seperti terlupa/tersalah password, akaun online kena block dan sebagainya, biasanya memang diorang akan mintak nombor kad tu untuk sahkan identiti. Seeloknya bersedia dengan nombor kad debit dan segala maklumat berkaitan (nombor kad pengenalan dan sebagainya) sebelum call customer service tu untuk mudahkan urusan. :)

Anonymous said...

saya baru nak guna bsn online ni tp bila nak daftar, dia kata no i-pin saya dah expired. camna tu?

Hazman Amini said...

@Anonymous 25Sept:
Mungkin anda dah lama daftar i-pin di ATM tapi tak daftar online. i-pin tu akan expired. kena call nombor khidmat pelanggan BSN untuk bantuan. =)

Anonymous said...

kalau nak buat kad atm bsn ni kena bayar tak? ke free je?

konfius~~

Anonymous said...

macam mana nak check kalau ada orang bank in duit ke akaun kita? kena daftar online banking jgk ke?

Unknown said...

slm, sy nk tanya lah ye...kalau kita nak daftar online banking tp x pegi kat ATM boleh x? melalui intenet terus? ade ke mcm tu?

- mohon pencerahan...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Salam sy nak tanya .
Sy baru pakai kad credit bsn .
Sy nak suruh org lain bank in kan dkat saya .
Tapi saya taktahu nak bagi number apa kat org tu .
kena bagi number dkat kad credit ke kena bagi number dkat buku bank ?

Hazman Amini said...

@Mayah Pulchra:
Cuma deposit RM50 untuk bukak akaun. Nanti caj tahunan akan potong dari situ je. :)

@Anonymous 12Jun:
Kalau nak senangb, pergi ATM dan pilih untuk dapatkan penyata mini. Cuma tak pasti ada tulis maklumat tentang orang yang masukkan tu atau tak.

@Ai Syah:
Setahu saya mana-mana bank pun kita perlu ke ATM kalau nak buat online banking atau buat di kaunter. :)

@Farah Natasha:
Cuma perlu berikan nombor akaun yang tertulis dalam buku bank sahaja, tak perlu beri nombor yang pada kad. Dan kalau boleh, beri nama penuh sekali supaya orang yang nak bank-in tu boleh sahkan nombor yangb dia masukkan tu betul. :)

Unknown said...

Masa time tulis nombor card,ipin dan no ic pastu tekan next . Dia tulis no ic or ipin incorect padahal semua aku tulis tu betul . Pening aaaahhhhh

SI KENTANG said...

Kalau umur 15 tahun buat atm card bsn boleh tak?? Hope rply sape2 je yg tahu. . TQ

Hazman Amini said...

@King Din:
Tak pasti kenapa.. Cuba hubungi khidmat pelanggan BSN di 1300-88-1900.. :)

@Budak 15 tahun:
Kalau tak silap saya, di BSN ni seawal umur 13 tahun dan boleh ada kad ATM sendiri. :)

Anonymous said...

salam.. nk tnye bape lme tempoh online banking utk si penerima trima duit..

Unknown said...

semua yang ada BSN Savings Account yang buku tu boleh buat kad debit minimum 13 tahun

Elviera Sabrina said...

kalau maybank maybank2u, cimb CIMBClick. kalau BSN plak tak silap myBSN Online Banking . ehekk.

Anonymous said...

Kalauu tak ingat username macam mana eh nak buat T__T

Unknown said...

no kad atm tu yg mana?x tau lah

Hazman Amini said...

@Anonymous 20 April:
Cuba contact talian myBSN tu. Tapi kena sedia dengan maklumat2 yang diperlukan, cth no ic, alamat dan sebagainya.

@Muhd Hakim:
No kad ATM tu nombor panjang yg tercatat kat atas muka depan kad.

Unknown said...

salam.sy blh reg mnggunakn any browser ke?sbb dlm fon sy hnya gune browser opera mini n uc browser

Anonymous said...

yg awak kata kelayakan tu ..
"Pemegang akaun di BSN yg ada Kad ATM atau Kad Debit BSN (Matrix, Matrix-i, GIRO or GIRO-i)."

kalau guna kad batman boleh tak ? huhu sebab tu kan debit jugak kan

syafiqah said...

Klau umo 16 nk bkk akaun bleh x? Brpa deposit nk bkk akaun?

Unknown said...

Nak tanya.. Kalau nk beli online di contohnye kt google store gune kad debit.. Kena daftar dulu ke kt bsn atau bole guna terus?? Harap admin balas

Unknown said...

Klau nak register utk bank yg laen,step dye cmni ke?sbb sy nk register utk bank krup...ok x??huhu

Anonymous said...

1)Saya dah masukkan password yang betul tapi tak dye cakap password yang saya masukkan tu salah kenapa eah ?

2)saya cuba nak reset password tapi dye suruh masukkan No Ipin and saya dah masukkan tapi tak boleh,ada orang cakap No Ipin valid untuk 7 hari je betul ke ?

Harap Reply!

Anonymous said...

kalau kad debit bsn ni bleh pakai kat mana2 mesin ATM ke, cthnye Maybank/Cimb/Ambank? ke nak kene gak kat mesin ATM bsn tu btul? maaf tanye, sbb saya baru pasal bende ni

Anonymous said...

assalam,iPin tu dia ckp blh guna lps 7 hari kan?

Unknown said...

Hello mw tnya. Sy da cuba bwt cara mw dftar intrnt banking ..letak number hp n tidak sah pula.. da dua kali sy try2 tp sama juga..

Anonymous said...

Macam mana nk dapatkan nombor tac?urgent ni..tolong

Unknown said...

kalau nk cek duit keluar masok bsn ni macam mane ye ?? saye perlukan bantuan segera ... emailkan kdp saya mursyidsdnbhd@gmail.com tq

Unknown said...

nak tnye kenape ye bile request tac je xdapat2 :( da brape kli try same je..
dulu ok lani xboleh :(

Lala said...

ada bayaran ke kalau nak daftar online ni?

Unknown said...

Saya pernah daftar kat mesin ATM tapi tak boleh. Tak tahu kenapa. So saya direct pergi kat web www.mybsn.com.my and daftar secara online je kat situ. Kalau tak tahu apa yang dia mintak, korang click je ada nota kecil macam dia nak tunjuk contoh lah kat sebelah kotak2 tuu. Nanti dia bagi contoh. Just follow je apa yang dia mintak. Dia ada bagi contoh and rujukan so kena rajin mencari. Tak sure kena bayaran pape ke tak sebab dalam acc saya hilang RM2 something camtu lah. Maybe cas daftar tu kot. Yang tak ingat password click je 'forget password' then isi lah apa dia mintak. Make sure handphone sentiasa ada kat tangan sebab dia rajin mintak no TAC. Semoga bermanfaat

Unknown said...

macam mane nak check acoount history bsn

Unknown said...

boleh tak bayar kredit card bank lain melaui bsn online ni?

Unknown said...

boleh tak bayar kredit card bank lain melaui bsn online ni?

Unknown said...

Adakah anda fikir mendapat pinjaman? Anda serius memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai hasrat anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel (trabadovillaspin@gmail.com)

Anonymous said...

Wahh...good information la..mekasih sis.

Anonimos said...

Assalamualaikum tuan yg mulia.. sy ingin brtnya smlm sy pergi brjumpa dgn Encik ATM utk mndftar perbankan internnet..slesai saja sy isi no telefon sy yg ruang tlah d sediakan dn slepas itu dia sruh tunggu.. dn stelah bbrpa minit kmudian tiba dia klua tulisan mcm ni "Akaun tidak sah" pdahal nombor yg sy isi di ruang td tu dah betul.. jdi prtnyaan sy apa yg hrus sy lkukn utk slesaikan msalah ini,? 🙂

madam nadiah said...

Assalamualaikum, macam mane nak tengok penyata mini?

bey0nd7 said...

السَّلاَÙ…ُ عَÙ„َÙŠْÙƒُÙ…ْ

Aku rasa sistem mybsn ni bermasalah la. Aku cuba daftar online banking tapi dia kuar error : unable to process... Adeh!

Jha said...

Tadi pegi atm utk mndftar perbankan internnet..slesai saja sy isi no telefon sy yg ruang tlah d sediakan dn slepas itu dia sruh tunggu.. dn stelah bbrpa minit kmudian tiba dia klua tulisan mcm ni "Akaun tidak sah" pdahal nombor yg sy isi di ruang td tu dah betul.. jdi prtnyaan sy apa yg hrus sy lkukn utk slesaikan msalah ini,? 🙂

Anonymous said...

Salam mcm mane nam dptkan no tac buat atm asik gagal
Je

Unknown said...

salam nk tnya.....klau orang luar negara nak transfer duit kat bank bsn kita boleh tak.....pastu selamat tak kalau kita bagi no akaun kita kat dya...sdangkan kita x kenal pon dya, tpi kta nk bjual bli dngan dia....pas2 camna prosuder untuk pemindahan duit tu...dan claim duit tu

Unknown said...

Lupa username. Psswrd.
Apa perlu dilakukannn..arghhh tolong sy tuan professional

Anonymous said...

kalau bawah 18 macam mana nak check trnsaction ?

Unknown said...

klau nk kluarkan statment bank boleh ke online

Instant Loan within 24hrs said...

Saya ingin menggunakan medium ini untuk mengucapkan terima kasih kepada perkhidmatan Direct Access Online untuk memenuhi janjinya dengan memberi saya pinjaman, saya terjebak dalam keadaan kewangan dan perlu membiayai semula dan membayar bil saya serta memulakan Perniagaan. Saya cuba mencari pinjaman dari pelbagai firma pinjaman baik organisasi swasta dan korporat tetapi tidak pernah berjaya dan kebanyakan bank menolak permintaan kredit saya. "jika anda perlu menghubungi mana-mana firma dengan merujuk kepada mendapatkan pinjaman dalam talian dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 3% dan pelan / jadual pembayaran balik yang lebih baik. Anda boleh menghubungi mereka melalui e-mel di {directaccesservice @ gmail.com} atau whatsapp @ +15754148400

Jenn said...

bagi yg baru mahu mndaftar scra online, kalau dah sekali isi apa2 mklumat dalam tu,, tak bole reset dh. jadi kene hati2 apalagi klau dh tetekan SUBMIT. sila ingat pswod, usernme bagai smua la tuk elakkan kesulitan kelak.

Unknown said...

maaf tanya.. pin kt card tu 12 digit ke 16 digit.?.?..

Unknown said...

Hai , tumpng tnya mcam mna nak dapatkn mini statement dkt atm bsn .. untk urusan trans4 duit ke bank lain tpi tdak dpt slip ... tq

zippora.zimslenders said...

Apakah Anda mencari pinjaman bisnis, pinjaman pribadi, pinjaman rumah, pinjaman mobil, pinjaman konsolidasi utang, pinjaman tanpa jaminan, modal ventura, dll ... Atau jika Anda menolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan karena satu atau beberapa alasan. Anda berada di tempat yang tepat untuk solusi pinjaman Anda! Saya adalah pemberi pinjaman pribadi, saya memberikan pinjaman kepada perusahaan dan individu dengan suku bunga rendah dan 1% terjangkau. Manfaat. Silakan hubungi kami melalui surat: zippora.zimslenders@gmail.com

DATA Peminjam S

1) Nama Lengkap: ............................................. ..........
2) Alamat: .................................................. ............
3) Negara: .................................................. ................
4) Jenis Kelamin: .................................................. ..................
5) Status Perkawinan: ............................................. ....
6) Pekerjaan: .................................................. .......
7) Nomor Telepon: ............................................. ...
8) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: .........................................
9) Durasi: .............................................. ..
10) Tujuan Pinjaman: ..........

RIKA NADIA said...

Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

ACCESS LOAN FIRM (accessloansfirm@gmail.com) said...

Anda dipersilakan untuk ACCESS LOANS FIRM di sini, kami memastikan Anda mendapatkan pinjaman terbaik untuk bisnis Anda atau membayar tagihan Anda. Jawab saja beberapa pertanyaan sederhana dan penuhi persyaratannya. Hubungi kami sekarang untuk pinjaman 3% untuk semua pinjaman, mudah, cepat, dan aman.

PINJAMAN TERSEDIA YANG KAMI TAWARKAN ADALAH;

* Pinjaman Pribadi dan Pinjaman Perumahan,
* Renovasi rumah dan tagihan Rumah Sakit
* Pembesaran Bisnis
* Refinancing Ekstensi Pertanian dan Penambangan Emas
* Proyek pembiayaan dengan kebutuhan keuangan yang lebih tinggi
* Pinjaman Bisnis dan Pinjaman Investasi

INFORMASI KONTAK ADALAH;

KANTOR KEPALA (accessloansfirm@gmail.com)

WHATSAPP: +12342018860

  Pinjaman yang baik dimulai dengan Pinjaman yang lebih baik

(auliafadhlan6@gmail.com) AULIA FADHLAN said...

Anda dipersilakan untuk "AULIA CONSULT" kami adalah perusahaan pinjaman baru yang didukung oleh BANK DUNIA yang didirikan untuk membantu masyarakat Indonesia dalam kebutuhan bantuan di dunia, melalui bantuan keuangan. karena tingginya aktivitas penipuan yang terjadi di Indonesia, Jadi Jika Anda memerlukan dana untuk memulai bisnis Anda sendiri, atau Anda meminta hipotek untuk meminta pinjaman Anda atau membayar tagihan Anda, mulailah perdagangan yang baik, atau Anda dapat menemukan uang untuk mendapatkan modal hipotek dari bank lokal, kami adalah perusahaan yang menyediakan pinjaman tidak berguna untuk individu yang tertarik dan serius, perusahaan, badan hukum dan orang awam dengan tingkat keuntungan 2%.

Kami memiliki akses ke koleksi pembayaran untuk perusahaan dan mereka yang memiliki rencana untuk memulai bisnis. Kami percaya bahwa kebajikan dan kenyamanan Anda adalah prioritas optimal kami, kami dapat berada di sini untuk membantu Anda mendapatkan pinjaman dan kami datang untuk membantu Orang Baik INDONESIA di negara saya. dan pastikan Anda orang Indonesia sebelum Anda menghubungi kami, INDONESIA SAJA !!!

CATATAN (NB); JANGAN MENGHUBUNGI KAMI JIKA ANDA TIDAK SERIUS !!!

Surel; (auliafadhlan6@gmail.com)

Layanan kami meliputi:

Membayar Utang
Pinjaman Komersial
Pinjaman Pribadi
Pinjaman Internasional
Pinjaman untuk Pertanian
Modal Ventura
Dan lagi

PINJAMAN KARYAWAN (NB);
Setelah merekomendasikan aplikasi pinjaman, Anda dapat mengharapkan respons awal dalam waktu kurang dari 1 jam dan membiayai dalam waktu 24-96 jam setelah menerima pemberitahuan yang kami butuhkan.

Surel; auliafadhlan6@gmail.com
WhatsApp: (+12342018860)

Rafeahabdullah said...

Kiranya klau kita dah buat semua tu tdi, boleh la pakai online banking tu kan? Tak payah la pegi bank untk check.

Siti Aminah said...

Halo,
nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

Parwati Dudi said...

Nombor Whatsapp saya: +62 838-2119-1900
E-mel saya: (parwatidudi350@gmail.com)
Puan Rebecca Walker (rebeccawalker700@gmail.com)
Nama saya Puan Parwati Dudi, saya seorang wanita bisnis dari Indonesia saya kalah tetapi 20 juta rupiah Indonesia kepada peminjam pinjaman palsu dan toko saya dekat dan saya kehilangan harapan dalam kehidupan pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet saya melihat kesaksian dalam talian tentang rakan yang mendapat pinjaman `dari Puan Rebecca Walker. Saya diberitahu bahawa dia adalah seorang ibu yang jujur, jadi saya memohon pinjaman 100 juta rupiah Indonesia dari ibu sehingga setelah proses pinjaman, pinjaman saya dipindahkan ke rekening bank saya dan hari ini, saya memiliki toko yang menjalankan perniagaan saya dan hari ini saya telah melunaskan hutang saya, terima kasih kepada Ibu Rebecca Walker dia adalah seorang ibu yang baik. Jadi saya berjanji untuk memberi keterangan dan berkongsi berita baik saya setiap hari dan anda juga boleh menghubungi e-mel ibu (rebeccawalker700@gmail.com)
 jika anda memerlukan sebarang maklumat tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Rebecca Walker, anda sangat bebas untuk menghubungi saya di nombor Whatsapp saya: +62 838-2119-1900
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (parwatidudi350@gmail.com)
 semoga Allah terus memberkati dia dan melindunginya kerana dia adalah orang yang baik.

Ny. SISKA WIBOWO said...

Halo semuanya, Nama saya Siska wibobo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

Siti Aminah said...

Halo,
nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

NURBRAYANI said...

Negara: Indonesia
WhatsApp: +62 838-3669-4853
Alamat: Surabaya
e-mel saya: nurbrayani750@gmail.com
nama saya Nurbrayani, saya ingin memberi keterangan bahawa kerja yang baik ALLAH dalam hidup saya, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka mencari pinjaman di antara kamu? Oleh itu, anda perlu berhati-hati kerana banyak peminjam pinjaman palsu di sini di internet, tetapi mereka sangat tulen dalam peminjam pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa pemberi pinjaman 2 kredit yang curang, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan rakan saya saya menjelaskan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman yang boleh dipercayai. Puan Alicia Radu Saya mendapat pinjaman sebanyak Rp350,000,000 dari Puan Alicia Radu dengan mudah dalam 24 jam yang saya memohon, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik ALLAH melalui Ibu Alicia Radu dalam kehidupan keluarga saya.

Jadi jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)

Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurbrayani750@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu

RIKA NADIA said...

Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

Unknown said...

Salam nak tanya kalau akaun online kena suspended sbb salah psword 3 kali, adakah kad atm juga disekat ? Adakakah saya msh bole ambil duit dlm atm ?

NURBRAYANI said...

Negara: Indonesia
WhatsApp: +62 838-3669-4853
Alamat: Surabaya
e-mel saya: nurbrayani750@gmail.com
nama saya Nurbrayani, saya ingin memberi keterangan bahawa kerja yang baik ALLAH dalam hidup saya, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka mencari pinjaman di antara kamu? Oleh itu, anda perlu berhati-hati kerana banyak peminjam pinjaman palsu di sini di internet, tetapi mereka sangat tulen dalam peminjam pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa pemberi pinjaman 2 kredit yang curang, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan rakan saya saya menjelaskan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman yang boleh dipercayai. Puan Alicia Radu Saya mendapat pinjaman sebanyak Rp350,000,000 dari Puan Alicia Radu dengan mudah dalam 24 jam yang saya memohon, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik ALLAH melalui Ibu Alicia Radu dalam kehidupan keluarga saya.

Jadi jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)

Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurbrayani750@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu

ROBBI said...

Halo,
Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya mendapat pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami lender online yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman, saya telah memerlukan pinjaman selama 3 tahun terakhir untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya ke sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan kawan-kawan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk berlari, sehinggalah satu hari setia bahawa kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan diluluskan dan dalam masa 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
semoga Allah terus memberkati dan menyayangi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

Unknown said...

Tadi saya cuba nak daftar no telefon, dah masuk no telefon lepas tu keluar kat skrin:tidak berjaya, akaun tidak sah. Nak buat macam mana ya?

Alta Finance LLC said...

EASY LOAN PROGRAM 

During these uncertain economic times, many people are finding themselves faced with a situation where they could use some financial assistance. Whether it be for an emergency, home improvement, consolidating debt or even a family vacation – a low interest personal loan is a safe and reliable way to meet your financial needs. At Alta Finance LLC, we specialize in Reliable and efficient Loan funding programs. 

Kindly visit our website to know more about our services www.altafinance.org 

Contact me via my personal email to know more about our lending process 
Email: robertraymond@altafinance.org
Whatsapp: +17026022533

Thank you.