Penulis tidak bertanggungjawab atas segala kesulitan yang timbul akibat daripada penggunaan sebarang bahan dalam blog ini. Sebarang maklumat yang tercatat dalam blog ini adalah hampir tepat pada tarikh penulisan tetapi mungkin berubah mengikut keadaan semasa.

Sekiranya ada sebarang pertanyaan yang berkaitan, sila tuliskan di ruangan komen atau e-melkan kepada penulis. Komen anonymous dibenarkan, tetapi anda digalakkan untuk meninggalkan komen dengan mendaftar masuk akaun Google atau Blogger masing-masing.

Sebarang komen yang tidak berpatutan atau difikirkan tidak sesuai akan dibuang selaras dengan Akta Keterangan (pindaan 2012) di mana pemilik blog bertanggungjawab terhadap segala komen yang disiarkan.

Pemilik rumah penginapan atau homestay juga dibenarkan tulis iklan di ruangan komen. Terima kasih. =)

Wednesday, December 21, 2011

Pusat Pelancongan Pantai Senibong

Pantai Senibong ini juga dikenali sebagai 'Senibong Seafood Village', 'Perkampungan Nelayan Senibong', dan lain-lain nama lagi yang saya tak dapat kenalpasti. Kampung Senibong ni terletak di Permas Jaya, Johor Bahru. Yang pasti, Senibong ni memang terkenal bukan sahaja di kalangan penduduk Johor Bahru, bahkan pengunjung warga Singapura pun selalu memenuhi medan makanan laut Senibong ni terutamanya di hujung minggu. Memang meriah.
Untuk pengetahuan, pantai Senibong turut mendapat pembiayaan daripada Kementerian Pelancongan Malaysia dan Kerajaan Negeri Johor.

Jalan untuk ke Kampung Senibong ni agak susah nak di-cam bagi mereka yang tak biasa. Yeah.. apa-apa hal pun mari tengok peta dulu.
Peta ke Kampung Senibong
Peta nombor 2: Close-up
*Kepada anda yang mengalami kesukaran untuk membaca peta. Kalau anda nak panduan arah secara bertulis, boleh komen di sini atau e-mel kepada penulis ye. I'll try my best. =)

Kalau anda datang pada hujung minggu, kawasan ni memang dipenuhi pengunjung. Nak cari parking pun susah tapi jangan risau, ada penduduk yang akan membantu anda mendapatkan parking. So tak perlu risau pasal parking la. Kawasan ni turut dikunjungi oleh pelancong dari negara jiran iaitu Singapura. Kiranya kawasan ni memang sangat terkenal di kalangan pengunjung dari dalam dan luar Johor Bahru.

Oppss.. lupa.. parking kat sini dikenakan bayaran RM2.00 tunai.
Kat Senibong ni, terdapat banyak restoran yang menawarkan makanan laut yang segar dari ladang. Err.. maaf.. maksud saya, segar dari laut. huhu. 

Menariknya kat sini, diorang siap pamerkan hidupan laut hidup-hidup. Contohnya ketam, ikan dan lain-lain.. Pelanggan boleh pilih makanan laut yang diingini dan membelinya. Memang segar. Ataupun kalau nak senang, beli je secara set. Cuma kalau beli set tak boleh pilih ikannya. Tapi jangan risau, ikan-ikan kat sini sentiasa segar. =)
Makanan laut segar dipamerkan di hadapan restoran.
Peniaga kat sini pun ramah mesra. Senang je nak borak-borak dengan pelanggan. Malah mereka tak keberatan untuk membenarkan saya merakam gambar persekitaran restoran mereka.
Persekitaran tempat makan.
Paling menarik kat Senibong ni ialah tempat makan yang dibina di atas air. Seronok makan sambil dihembus angin laut. Dan dari tempat makan ni, kita boleh nampak pulau Singapura yang terletak di seberang laut.
Tempat makan atas laut. Perhatikan Singapura di sebelah kanan.
Pemandangan ke arah Singapura.
Makanan laut kat sini memang segar-segar belaka. Sedap sangat3. 
Udang goreng. Cara hidangan ni menarik.
Sotong goreng sedang belayar.
Ketam dia besa oo.. =)
Ok.. sekian.. kalau sesiapa yang nak cari tempat makan yang menarik di sekitar Johor Bahru, mungkin anda boleh pertimbangkan untuk berkunjung ke sini. =)

No comments: