Penulis tidak bertanggungjawab atas segala kesulitan yang timbul akibat daripada penggunaan sebarang bahan dalam blog ini. Sebarang maklumat yang tercatat dalam blog ini adalah hampir tepat pada tarikh penulisan tetapi mungkin berubah mengikut keadaan semasa.

Sekiranya ada sebarang pertanyaan yang berkaitan, sila tuliskan di ruangan komen atau e-melkan kepada penulis. Komen anonymous dibenarkan, tetapi anda digalakkan untuk meninggalkan komen dengan mendaftar masuk akaun Google atau Blogger masing-masing.

Sebarang komen yang tidak berpatutan atau difikirkan tidak sesuai akan dibuang selaras dengan Akta Keterangan (pindaan 2012) di mana pemilik blog bertanggungjawab terhadap segala komen yang disiarkan.

Pemilik rumah penginapan atau homestay juga dibenarkan tulis iklan di ruangan komen. Terima kasih. =)

Friday, July 10, 2015

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Salam Ramadhan 1436 Hijrah yang hampir sampai ke penghujung. Moga dikurniakan kekuatan untuk terus bersama Ramadhan ini sampai ke akhirnya.

Hari ini 10 Julai 2015, dah lebih 8 bulan rasanya blog ni tersadai. Banyak yang nak ditulis, tapi disebabkan kekangan masa, akhirnya semua disimpan sebagai draf.

Buat pengetahuan, saya dah pun selesai menamatkan pengajian di IPG Kampus Tun Hussein Onn, Batu Pahat pada penghujung tahun lepas. Alhamdulillah, 5 tahun setengah di sana banyak mengajar saya tentang pelbagai perkara. Masa mendaftar dulu, 5 tahun tu nampak macam satu tempoh yang sangat lama. Tapi bila direnungkan semula, rasa tempoh tu seolah-olah terlalu singkat, dan hari ini tempat itu dah pun saya tinggalkan, membawa bersama seribu satu kenangan yang tak mungkin dilupakan.

Buat pengetahuan, saya telah pun berkhidmat di sebuah sekolah rendah di selatan tanah air bermula pada 29 Januari yang lalu. Di sini boleh dikatakan terkenal dengan kos sara hidup yang tinggi. Rumah di sini semuanya mahal-mahal, sama ada nak beli atau nak sewa. Jarak rumah ke sekolah saya adalah sekitar 7 hingga 8 kilometer. Perjalanan sehala ambil masa kira-kira 25 minit pada waktu biasa tapi menjadi 1 jam pada waktu puncak.

Secara ringkasnya, sekolah tempat saya berkhidmat ini ada dua sesi dan saya mengajar di sesi sebelah petang. Subjek yang diajar ialah Bahasa Melayu dan Sains, terus lari dari opsyen pengajian di IPG dulu. Sekolah di bandar ni agak mencabar, pantang silap sikit dan cikgu-cikgu akan jadi tempat lepas geram oleh ibu bapa. Alhamdulillah dikurniakan cikgu-cikgu lama dan rakan-rakan sekerja yang baik hati dan banyak membantu, banyak memberi semangat waktu diperlukan.

InsyaAllah, mohon doakan supaya diberi kesempatan untuk terus menulis di sini seperti dulu.


No comments: