Penulis tidak bertanggungjawab atas segala kesulitan yang timbul akibat daripada penggunaan sebarang bahan dalam blog ini. Sebarang maklumat yang tercatat dalam blog ini adalah hampir tepat pada tarikh penulisan tetapi mungkin berubah mengikut keadaan semasa.

Sekiranya ada sebarang pertanyaan yang berkaitan, sila tuliskan di ruangan komen atau e-melkan kepada penulis. Komen anonymous dibenarkan, tetapi anda digalakkan untuk meninggalkan komen dengan mendaftar masuk akaun Google atau Blogger masing-masing.

Sebarang komen yang tidak berpatutan atau difikirkan tidak sesuai akan dibuang selaras dengan Akta Keterangan (pindaan 2012) di mana pemilik blog bertanggungjawab terhadap segala komen yang disiarkan.

Pemilik rumah penginapan atau homestay juga dibenarkan tulis iklan di ruangan komen. Terima kasih. =)

Friday, March 7, 2014

Kawasan Perkelahan Jeram Tinggi, Jementah, Segamat

Terletak berhampiran bandar Jementah di daerah Segamat Johor, kawasan perkelahan Jeram Tinggi merupakan salah satu air terjun yang terdapat di sekitar kawasan Taman Negara Johor Gunung Ledang selain Air Terjun Gunung Ledang di Sagil dan Air Terjun Asahan di Asahan, Johor. Namanya tak sepopular dua air terjun berkenaan yang lebih besar, tapi tempat ni juga tak kurang menariknya untuk dikunjungi bersama keluarga.
Kawasan jeram untuk mandi manda.
Walaupun mengalir dari Gunung Ledang di daerah Ledang, kawasan ini dikendalikan oleh Majlis Daerah Segamat (MDS). Tak seperti air terjun di Sagil, kawasan ini tak dikenakan sebarang bayaran kepada pengunjung. Kawasan perkelahan ni terletak betul-betul di sempadan Taman Negara Johor Gunung Ledang. Di sini juga merupakan titik permulaan bagi salah satu trek pendakian Gunung Ledang yang dipanggil Ledang via Jementah (LVJ).
Sempadan Taman Negara Johor Gunung Ledang.
Meredah hutan selama kira-kira 40 minit hingga satu jam (mengikut kemampuan) dari kawasan tempat letak kereta ini, pengunjung boleh menikmati keindahan Air Terjun Jeram Tinggi yang cantik dan masih belum terusik di tengah hutan simpan.
Air Terjun Jeram Tinggi
(sumber pic: http://waterfallsofmalaysia.com/d.php )
Tapi perlu diingat, air terjun ini terletak dalam kawasan Taman Negara Johor Gunung Ledang, dan pengunjung perlu mendapatkan kebenaran daripada Perbadanan Taman Negara Johor sebelum melakukan sebarang aktiviti trekking ke air terjun ni. Bagi yang berminat boleh hubungi nombor hotline PTNJ atau berjumpa dengan Encik Aziz yang selalu berada di kawasan ini. Beliau seorang yang baik hati dan sedia untuk membantu sekiranya ada kumpulan yang ingin ke sana. Kadar bayaran permit dan sebagainya boleh rujuk di laman blog Taman Negara Gunung Ledang.
Dilarang masuk tanpa kebenaran.
Bagi yang sekadar nak bersantai di hujung minggu bersama keluarga, anda boleh mandi di jeram sekitar kawasan letak kereta ini. Kawasannya agak selesa dan bersih kerana tak begitu ramai pengunjung yang datang ke mari. Tapi air sungainya mungkin agak kurang memuaskan bagi orang dewasa kerana airnya yang tak sebegitu dalam. Sekurang-kurangnya, kawasan ini selamat bagi mereka yang nak bawa anak-anak kecil bermandi-manda, insyaAllah.
Kawasan kolam mandi.
Kawasan yang diempang.
Disebabkan bilangan pengunjung yang tak sebegitu ramai, tak banyak kemudahan disediakan di kawasan ni. Antara kemudahan yang ada ialah wakaf rehat, laluan pejalan kaki ke air terjun, tempat letak kereta dan tandas awam. Tak ada kedai-kedai makanan, minuman ataupun cenderamata, tapi bagi saya, kemudahan yang ada ni pun dah mencukupi. Makanan dan minuman boleh dibawa sendiri dari rumah dan itu lebih menyeronokkan.
Kemudahan awam:
1: Tandas awam..  2: Tempat letak kereta..
3. Wakaf rehat..  4. Laluan pejalan kaki..

Panduan bagi mereka yang nak ke sini.

Kawasan ini terletak di kawasan Ulu Jementah. Untuk ke sini, pengunjung perlu melalui FT23 Jalan Muar-Segamat menuju pekan Jementah. Dari arah Tangkak, sebelum memasuki bandar Jementah, belok ke simpang di sebelah kiri (dari Segamat, selepas bandar, belok ke kanan) di Kampung Paya Jakas ke J45 Jalan Loji Air.
Peta ke Jeram Tinggi (klik untuk tumbesaran)
Jalan ni merupakan jalan dua lorong dua hala yang agak kecil, muat-muat untuk kereta lalu bagi setiap lorong.
Jalan Loji Air J45, Jementah
Kira-kira 800 meter kemudian, anda akan nampak Loji Air Jementah di sebelah kanan.
Loji Rawatan Air Jementah, Segamat
Di hadapan sedikit, jalan terpecah dua. Ambil arah ke kanan. Bermula di sini, jala berubah kepada jalan kampung selorong. Jangan risau, papan tanda disediakan di sepanjang jalan. Ikut arah yang ditunjukkan papan tanda. Hati-hati semasa berselisih dengan kenderaan yang datang dari hadapan.
Kanan, kiri dan kiri lagi.
Semakin dalam, rumah penduduk makin kurang. Akhirnya jalan ni cuma menyusuri kebun-kebun buah-buahan dan kebun getah. Teruskan perjalanan lagi.

Kira-kira 3 kilometer menyusuri jalan kampung, anda akan tiba di selekoh yang curam ni.
Curam dan berselekoh. Hati-hati di sini.
Kalau anda tiba di sini, maksudnya anda dah tak jauh lagi. Menuruni bukit curam ni dan kemudian mendaki semula di sebelah sana kira-kira 300 meter, anda akan tiba di kawasan perkelahan tersebut. Sebagai panduan, sekiranya anda datang lebih dari seorang, lebih baik kalau salah seorang turun berjalan kaki dan tinjau kalau-kalau ada kereta yang datang dari depan terlebih dahulu sebab kat sini tak ada tempat untuk berselisih dan bukitnya curam.

Seperti biasa, kalau kunjungi kawasan air terjun seperti ini, pastikan semua sampah yang anda bawa tu dibawa pulang. Jangan tinggalkan sampah dan harapkan alam sekitar yang tak bersalah tu untuk bersihkan bagi pihak anda.

Jagalah alam sekitar kita.


Update: Homestay berhampiran Jeram Tinggi, Segamat.
Boleh hubungi Puan Kursiah di talian 0 . 1. 7 - 6 6 0 4 7 5 5.

2 comments:

UNiC Online said...

Homestay berhampiran Jeram Tinggi, Jementah.
Contact : 017-6604755 (Pn. Kursiah)

Anonymous said...

Boleh camping tak dekat area yang bawah tu?