Penulis tidak bertanggungjawab atas segala kesulitan yang timbul akibat daripada penggunaan sebarang bahan dalam blog ini. Sebarang maklumat yang tercatat dalam blog ini adalah hampir tepat pada tarikh penulisan tetapi mungkin berubah mengikut keadaan semasa.

Sekiranya ada sebarang pertanyaan yang berkaitan, sila tuliskan di ruangan komen atau e-melkan kepada penulis. Komen anonymous dibenarkan, tetapi anda digalakkan untuk meninggalkan komen dengan mendaftar masuk akaun Google atau Blogger masing-masing.

Sebarang komen yang tidak berpatutan atau difikirkan tidak sesuai akan dibuang selaras dengan Akta Keterangan (pindaan 2012) di mana pemilik blog bertanggungjawab terhadap segala komen yang disiarkan.

Pemilik rumah penginapan atau homestay juga dibenarkan tulis iklan di ruangan komen. Terima kasih. =)

Monday, September 8, 2014

Memori Singapura | 18 Ogos 2014



Perjalanan yang tak terancang. Semua gara-gara kelas ganti hari Sabtu yang tiba-tiba muncul, tapi alhamdulillah akhirnya semua kelas yang ada pada hari itu dibatalkan. Kesannya, lagi 3 hari nak pergi, baru buat keputusan, buat passport dan rancang semuanya.

Singapura. Tak pernah terfikir langsung nak jejakkan kaki ke negara seberang tambak ni walaupun dah bermastautin di Johor sejak lahir dan belajar kat Johor Bahru selama 2 tahun. Tukaran duit agak tinggi, memang tak mampu kalau nak pergi sendiri. Rezeki adik saya dapat bekerja kat sana, maka dapatlah kami jalan-jalan kat sana sekali.
Menghampiri Tuas Checkpoint. Bermula tar yang baru tu
adalah kawasan Singapura.
Passport. Saya pilih untuk buat passport 2 tahun dengan bayaran RM100. Ini yang minimum. Cukuplah. kalau lain kali nak pergi luar negara lagi, boleh buat lagi sebab masa tu dah kerja insyaAllah.
Yeah!
Kami ke sana bertiga. Saya, adik dan jiran merangkap kawan baik sejak kecil lagi. Naik kereta milik kawan adik saya sebab kereta tu dah siap ada autopass, jadi kami tak perlu buat daftar baru lagi. Kami masuk lalu checkpoint Gelang Patah/Tuas waktu tengah hari dan keluar lalu Tambak Johor pada sebelah malam. Waktu masuk ke sana, kena isi white card (borang yang boleh diambil kat checkpoint) dan simpan keratan yang diberi untuk diserahkan masa keluar balik ke Malaysia nanti.
White card yang perlu diisi.
Singapura sebuah negara yang menarik kalau nak dilawati. Banyak tempat-tempat yang kita boleh pergi. Pendek kata kalau pergi satu hari memang tak cukup. Dan untuk bergerak kat sana pun agak mudah sebab coverage pengangkutan awam agak menyeluruh. Apa pun, Malaysia tetap menarik sebab ada macam-macam lagi tempat yang lagi menarik.

Satu yang saya suka tengok di Singapura ni ialah sistem jalan raya di sana. Jalan raya agak luas dan cantik. Kalau kat Malaysia mungkin kita takkan jumpa lebuhraya 12 lorong (6 lorong setiap hala) tapi kat sini ada. Itu pun masih sesak kalau hari biasa. Kat Malaysia paling besar pun 8 lorong je. Setakat terowong memang banyak kat sini. Terowong yang berkilometer-kilometer panjang pun ada.
Perhatikan lebuhraya di sana yang sangat luas.
Terowong lima lorong.
Sistem bayaran tol kat Singapura pun sangat maju. Diorang tak ada pondok tol macam di Malaysia. Semuanya dikutip secara elektronik menggunakan sistem yang dipanggil ERP (electronic road pricing). Semua kenderaan yang melalui jalan raya di Singapura kena daftar dengan sistem ni. Sistemnya lebih kurang sama macam sistem SmartTag kat Malaysia, cuma ERP ni berkemampuan untuk kesan kenderaan walaupun dipandu laju. Tolnya cuma berupa gantri (ada papan tanda tertulis ERP) dan tak ada lorong khusus dan palang macam Malaysia, jadi tak ada kesesakan akibat berhenti membayar tol. Dan satu lagi kelebihannya ialah ERP ni diaktifkan pada waktu tertentu je, contohnya waktu puncak dan pengguna yang lalu waktu tu je yang akan dicaj. Tapi tak boleh salahkan Malaysia yang tak implement benda ni sebab rakyat Malaysia sendiri pun memang bermasalah kalau nak buat sistem baru macam ni.
Salah satu tol ERP. Kalau papan tanda elektronik tu
hidup, maknanya ERP tu aktif.
Sistem jalan raya diorang jugak mengutamakan pejalan kaki. Hampir setiap simpang dan lampu isyarat ada lintasan pejalan kaki, dan kat sesetengah tempat, kenderaan bermotor perlu berhenti dan bagi laluan pejalan kaki melintas. Boleh kena saman kalau tak berhenti.
Awas pejalan kaki melintas.
Sistem pengangkutan pun agak baik. Hampir setiap tempat kami jumpa stesen MRT atau sekurang-kurangnya stesen bas. Rakyat kat sana memang banyak bergantung pada pengangkutan awam untuk pergi kerja dan sebagainya.
Singapore MRT. Macam LRT kat KL nun.
Bas panjang. Tak sempat snap gamba penuh dia.
Tempat pertama yang kami pergi ialah Merlion. Patung singa yang boleh pancut air tu. Selama ni tengok dalam gambar je. Tak sangka dapat jugak tengok depan mata sendiri.
Singa Merlion. Selalunya tengok dalam gambar je.
Lepak kat sebelah Esplanade.
Bangunan Esplanade yang rupa macam durian.
Masa kami sampai kat sini, orang tengah ramai. Jadi terpaksa selit-selit celah orang dan cepat-cepat ambil gambar bila dapat peluang.
Ramai betul orang.
Kat atas bangunan tu ada kolam renang.
Masa nak ke Merlion tu kami parking kereta dalam Marina Square. Jadi secara tak langsung kami jalan-jalan jugak dalam tu. Besar betul sampai kami sesat masa nak balik ke kereta semula.
Marina Square.
Kami pergi jugak ke Masjid Sultan kat Kampung Glam untuk solat. Masjid ni adalah antara bangunan yang bersejarah di Singapura dan masih beroperasi sampai hari ni.
Masjid Sultan
Masjid Sultan
Bahagian dalam.
Jalan kaki sikit kat sebelah Masjid Sultan ni ada kedai makan Zam Zam. Kat sini terkenal dengan murtabak Singapura yang sedap tu.
Pandangan depan kedai.
Murtabak sardin, ayam, kambing
Dan hampir lewat petang hingga malam kami ke Mount Faber. Kat sini boleh tengok pemandangan indah bandar Singapura dari atas. Tak tinggi sangat pun, lebih kurang macam bukit Soga kat Batu Pahat nun.
Pemandangan bandar Singapura.
Dah malam.
Kat Mount Faber ni jugak terletaknya stesen kereta kabel untuk ke Pulau Sentosa. Bayaran sehala sebanyak SGD29. Laluan kereta kabel ni akan melalui kawasan hutan, melintasi lebuhraya pada ketinggian berapa tingkat entah, dan seterusnya masuk ke dalam bangunan. Lepas tu baru dia lintas laut ke Pulau Sentosa. Tapi yang ni kami tak sempat naik sebab dah malam.
Perhatikan kereta kabel tu melintas lebuhraya di depan.
Kereta kabel.
Masuk dalam bangunan.
Menara penyokong. Tinggi betul.
Kali ni memang tak sempat nak naik kereta kabel ni. Teringin jugak. InsyaAllah lain kali kalau ke sana nak jugak cuba naik kereta kabel ni.
Faber Peak. Kat sini terletaknya stesen
kereta kabel ke Pulau Sentosa.
Cerita pasal Faber Peak ni tiba-tiba teringat tentang tandas. Kalau sesiapa yang pernah pergi ke Singapura, pasti mereka tahu betapa susah nak cari tandas yang ada paip air. Biasanya yang ada tandas adalah tandas masjid. Kat Faber Peak ni pun ada tandas yang ada bekalan air, tapi cuma satu je yang ada daripada tiga cubical tu.

Faber Peak adalah destinasi terakhir kami sebelum kami bergerak balik ke Malaysia. Kali ni kami keluar lalu Woodlands Checkpoint atau Tambak Johor.

InsyaAllah kalau ada kesempatan, teringin nak pergi ke sana lagi.


No comments: